Industrii culturale și creative

 

În România, industriile culturale au fost foarte rar privite ca un sector economic relevant. Bunurile şi serviciile generate de ele au fost privite doar din perspectiva potențialului de culturalizare şi recreaţie a consumatorului. Dar sunt industriile creative doar atât? Sau sunt un sector care poate crea valoare adăugată la nivel naţional, care să genereze profitabilitate la nivel naţional (prin acumulare de taxe și impozite) şi, de asemenea, să creeze mai multe locuri de muncă? Mult mai important, dacă industriile creative au o contribuţie economică semnificativă, este aceasta stabilă sau conjuncturală? Pe lângă faptul că industriile creative contribuie în mod semnificativ la economia naţională, există un motiv în plus pentru care ele trebuie să dobândească o atenţie mai mare din partea decidenţilor (la nivel local sau național). Ele au un potenţi­al creativ deosebit, bazându-se foarte mult pe factorul uman, într-o proporţie mai mare decât pe cel material. Evident că tehnologiile folosite contează, dar dacă ne gândim la industria IT, la industria de teatru sau de carte, factorul uman este decisiv în obţinerea unor rezultate financiare bune.

Ca atare, industriile creative repre­zintă un câmp foarte propice pentru dezvoltarea antreprenoriatului de profil. Nu mai puţin adevărat este faptul că industriile creative pot conduce la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii, un sector bazat pe competenţă şi inventivitate. La GEA Strategy & Consulting ne-am apropiat de Industrii Culturale și Creative parcă fără să ne dăm seama. Şi nu doar pentru că într-o zi am avut revelaţia că suntem creativi şi că ne plac evenimentele culturale, ci pentru că noi credem în abordarea antreprenorială a acestui domeniu.

Am făcut un pas mare în această direcţie în calitate de parteneri în proiectul Promovarea Antreprenoriatului în Industrii Culturale şi Creative (POSDRU/92/3.1/S/61490), derulat pe plan naţional în perioada 2010-2013. Am organizat traininguri de antreprenoriat în industrii culturale şi creative pentru câteva sute de tineri interesaţi şi ne-am molipsit de la pasiunea lor. Am colindat prin ţară, organizând în 2013 o serie de seminarii regionale (opt conferinţe în cinci oraşe: Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Braşov, Constanţa) şi am facilitat întâlnirea dintre artişti şi antreprenori care s-au remarcat pe plan local şi tineri entuziaşti la început de drum. Am realizat împreună cu experţii noştri diferite studii privind industriile culturale şi creative din România şi impactul lor economic.

Am cooptat în echipă oameni direct conectaţi la realitatea culturală din România şi am început să dezvoltăm colaborări cu tineri activi în domeniu.

Şi continuăm să sprijinim creativitatea şi artă în acel sens primordial, uneori uitat prea uşor.

best replica Rolex Daytona replica Breguet watches for sale